הכנה מוכחת לדינמיקה קבוצתית, עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

ראיון אישי
"הופעה מתמדת מחייבת אותנו להיות מאומנים היטב באמנות הבמה" (ארווינג גופמן)

ראיון אישי הוא אחת מארבע התחנות שיעבור המלש"ב בצו ראשון. הראיון יתבצע על-ידי מאבחנת פסיכוטכנית (חיילת בת 19 שעברה הכשרה רצינית) שתשאל אותו שאלות שעל חלקן יתקשה לענות או לא יהיה בטוח מה הכי נכון לומר במעמד גורלי זה (מה רצוי לספר ומה לא?).

חשוב להבין, כי המאבחנות עוברות קורס בן ארבעה חודשים, בו הן לומדות את אומנות הריאיון – החל משפת גוף ועד תרגולים רבים של ראיונות מול חיילים ואנשים שונים. מאבחנת טובה תוכל להגיע לקביעות משמעותיות אודות קווי האישיות של המלש"ב שמולה, ולהעניק לו ציונים בתחומים שונים, שבהמשך ישפיעו על מדד הקב"א ועל שירותו הצבאי.

סיטואציה מבלבלת: הראיון מתבצע עם מאבחנת צעירה, חמודה, אינטליגנטית, רגישה שתנסה לייצר אקלים של פתיחות. כשהמלש"ב ידבר איתה הוא ידבר עם מישהי שקרובה לגילו, עם אוירה לא פורמלית, אבל הוא בעצם מדבר עם מישהי שיש לה מטרה ברורה אשר מייצגת את הצבא.

מהו ראיון אישי:
"תהליך אינטראקציה ותקשורת דו-כיווני, שנועד להשגת אינפורמציה מאדם מסוים באמצעות תגובות ורבאליות (ולא ורבאליות) לשאלות ורבאליות". מכיוון שזהו תהליך דו-כיווני למרואיין יש שליטה על הצלחת הראיון !!!

מטרה מרכזית:
מטרות הראיון שונות ומגוונות, אך המטרה המרכזית של כל הראיונות היא איסוף מידע על המרואיין, השופך אור על אספקטים רחבים בחייו.
איסוף המידע נעשה בשני ערוצים:
  1. הערוץ הורבאלי (תוכן המילים).
  2. הערוץ הלא-ורבאלי (שפת גוף, טון דיבור, קצב, שקט, לבוש....)
מטרת איסוף המידע היא קביעת התאמה בין המועמד לבין תפקידים עתידיים בצה"ל. מהו התפקיד שהכי יתאים למוטיבציה, ליכולות ולכישורים של המלש"ב. תפקיד שבו יוכל לממש את עצמו מחד, ומאידך התפקיד שבו יוכל לתרום בצורה הטובה ביותר לצבא.

זמן:
זמן הראיון אינו מוגדר מראש, יחד עם זאת הוא אורך כ-20-30 דקות בדרך כלל.

צד"כ (ציון דירוג כללי)
בסוף הראיון המאבחנת תקבע ציון צד"כ (טווח של 8-40, ממוצע 24) שמהווה כ- 33% ממדד הקב"א (קבוצת איכות) הסופי שלכם, שהוא משמעותי ובעל השפעה גדולה על סוגי התפקידים בהם תוכלו לשרת בצבא.

שאלות לדוגמה:
  • תאר מקרה בו עזרת למישהו אחר
  • תאר מקרה בו עזרו לך
  • תאר מקרה בו אכזבו אותך
  • כמה חברים יש לך?
  • מה אתה אוהב ולא אוהב בבית הספר?
  • באיזה תפקיד תרצה לשרת בצבא?
  • מה יקרה אם לא תתקבל לתפקיד זה?
  • מדוע אתה מעוניין דווקא בתפקיד זה?
  • האם נתקלת בסיטואציה שלא הסכמת עם אדם אחר (כגון: מורה, חבר, הורה)?
  • תאר מקרה של קונפליקט או מקרה בו כעסת על מישהו אחר?
  • ספר על התחביבים שלך?
 
טיפים לראיון האישי:
  1. אותנטיות: מטרת הראיון היא להכיר אתכם ואת הפוטנציאל שלכם, זאת על מנת לבצע התאמה מיטבית לתפקיד בו תמצו את היכולות שלכם ותחוו שירות משמעותי. אין צורך להציג סיפור/היבטים שלא קשורים בכם, אחרת תתקבל תמונה לא אותנטית, והשיבוץ שלכם יהיה שגוי.
  2. סובלנות: ביום המיונים נמצאים מלשב"ים נוספים, כל שכן כאשר מדובר בצו אחוד (בו מגיעה קבוצה מאותה כיתת לימוד), ולכן יש סיכוי כי תצטרכו להמתין זמן רב עד לכניסה לראיון האישי.
  3. תכנון והשקעה: יום המיונים הולך לקבוע את עתידכם הצבאי, שלו יש השפעה גדולה על מסלול חייכם העתידי. חשוב מאוד לתכנן, להשקיע ולהתכונן לראיון האישי. כאמרה הידועה "אין הזדמנות שנייה, לרושם ראשוני".

לכניסה למבחן לדוגמה נא להיכנס לקישור הבא:מבחן לדוגמה

לבירור אודות ההדרכות וההכנות נא להיכנס לקישור הבא: הַהֲכָנוֹת שֶׁלָּנוּ

לבירור נוסף נא להיכנס לאתר מיט"ב בקישור הבא: אתר מתגייסים
רֵאָיוֹן אִישִׁי imageרֵאָיוֹן אִישִׁי image